Waar moet je als zorgverlener beginnen met sociale media?

In mijn vorig blog vertel ik wat je eraan kan hebben om je als zorgverlener op sociale media te begeven. Een kort antwoord is dat het je kan helpen op een snelle en effectieve manier te communiceren met je patiënten. Het is een aanvullende service voor je patiënten, die er hopelijk toe kan leiden dat het zorggebruik daalt. Ik krijg weleens de vraag: “Maar moet ik dan Twitteren, Facebooken, LinkedIn-en, Instagrammen? Daar heb ik een dagtaak aan!”. Het antwoord is: nee & nee. Je hoeft het niet allemaal en je hoeft er zeker geen dagtaak aan te hebben.

Welke sociale media moet ik dan inzetten?

Om effectief sociale media in te zetten is het belangrijk om te kijken waar je patiënten zich bevinden en ook waar ze jouw informatie accepteren. Dit kun je natuurlijk eens vragen aan een aantal patiënten. Ik zie dat zorgprofessionals sociale mediakanalen op verschillende manieren gebruiken. Op LinkedIn waar professionals met elkaar ‘linken’ vindt – al dan niet besloten – in groepen kennisuitwisseling tussen professionals plaats. Zorgprofessionals gebruiken Twitter momenteel vooral om hun opinie op de zorg te geven en openlijk te discussiëren. Twitter wordt wereldwijd nauwelijks ingezet om vragen van patiënten te beantwoorden. Facebook lijkt momenteel vooral de plek om met patiënten te communiceren. Vooral het gebruik onder ouderen stijgt snel. De helft van de gebruikers van Facebook is er dagelijks te vinden. Voor nu lijkt dan ook Facebook de meest logische sociale media om patiëntgerichte content te plaatsen. Andere bekendere sociale media zoals Instagram en Google+ worden in de zorg nog nauwelijks gebruikt.

Hoe begin ik dan om Facebook echt in te zetten?

Stap-voor-stap handleiding voor het maken van een Facebookpagina voor zorgverlenersDe eerste stap is het aanmaken van een Facebook-pagina. Dit is heel eenvoudig te doen via Facebook. Om het makkelijk te maken heb ik een makkelijke en gratis een stap-voor-stap handleiding gemaakt. In principe zou je hier met 15 minuten klaar mee moeten zijn. Na het aanmaken van je pagina is het belangrijk dat je ook regelmatig iets op de pagina schrijft, posten heet dat. En regelmatig is toch minimaal drie keer per week, maar liever nog vaker. Waarom? Als je bijvoorbeeld maar een keer per maand post, dan moet je net het geluk hebben dat mensen jouw post zien op hun ‘timeline’. Hoe vaker je post, des te groter is de kans dat mensen het voorbij zien komen. Het goede nieuws is dat je deze berichten vooruit kan inplannen. Je hoeft er dus niet drie keer per week of vaker aan te denken. Vooruitplannen kan direct via Facebook of via hulpprogramma’s. Het enige wat je in de tussentijd moet doen is zorgen dat een medewerker uit de praktijk oplet of patiënten reageren en eventueel een reactie daarop geven.

Wil je meer tips ontvangen over de inzet van digitale en online zorg? Schrijf je dan hier vrijblijvend en gratis in. In mijn volgende blog ga ik in op WELKE content patiënten of cliënten behoeften hebben, dus op WAT je kan posten?

Ik krijg weleens vragen over hoe het zit met privacy in het gebruiken van sociale media. Ik heb een aantal vragen en antwoorden hier bij elkaar gezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *