Wat heeft een zorgverlener op sociale media te zoeken te zoeken?

Deze blog werd op 1 februari gepubliceerd op Nationale Zorggids.

Stel in jouw huisartsenpraktijk melden zich de laatste dagen veel ouders met kinderen met griep. Al snel gaat er rond dat er een griepepidemie is. Binnen een dag staat de telefoon roodgloeiend met bezorgde ouders. Je zou ze graag allemaal snel willen informeren. Informeren wat er aan de hand is en vooral waar ze op moeten letten, wat ze zelf kunnen doen en wanneer ze wel naar de praktijk moeten bellen. Maar hoe doe je dat nu op een snelle en effectieve manier?

Snel en effectief communiceren met patiënten via sociale media

Een effectieve en snelle manier om te communiceren met patiënten is via sociale media. Sociale media zijn in Nederland niet meer weg te denken. Maar liefst 96% van de Nederlanders is te vinden op sociale media. Vooral door de toename van 65+-ers op sociale media groeit het gebruik in Nederland nog steeds. Ongeveer de helft van de Nederlanders is zelfs dagelijks op sociale media te vinden. Een belangrijk verschil tussen het inzetten van sociale media en meer traditionele online media, zoals websites, is dat patiënten op al sociale media zijn. Patiënten hoeven dus niet speciaal naar jouw website toe, maar jouw nieuws komt automatisch op hun ‘timeline’ voorbij. Daar komt bij dat mensen een website vaak maar eenmalig bezoeken of slechts bezoeken voor hele specifieke informatie.

Facebook gebruiken als huisarts

Sociale media in de huisartsenzorg

Nederlanders gebruiken in vergelijking met andere landen sociale media nog relatief weinig om informatie over hun gezondheid te krijgen. Het gebruik van online media voor het verkrijgen van gezondheidsinformatie stijgt echter wel. Nederlanders raadplegen het liefst hun huisarts. Verwijzingen van huisartsen naar bijvoorbeeld thuisarts.nl bewijzen dat Nederlanders – via hun huisarts – wel degelijk te verleiden zijn om informatie over hun gezondheid online op te zoeken. Het gebruik van thuisarts.nl leidt zelfs tot een daling van zorggebruik. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat Nederlanders de geloofwaardigheid van sociale media versus een website van een zorginstelling bijna gelijk scoren.

Kan sociale media zorggebruik verminderen?

Zorggebruik verminderen door inzet sociale media?

De vraag is of de Nederlandse huisarts op sociale media te vinden is voor zijn of haar patiënten? Een klein veldonderzoekje wijst uit: ja, een deel van de huisartsen is regelmatig te vinden op sociale media, maar hij of zij plaatst nauwelijks patiëntgerichte content. Een gemiste kans als je kijkt naar zowel de mate waarin Nederlanders zich op sociale media begeven en de hoge mate van vertrouwen die Nederlanders hebben in hun huisarts. Als je deze gegevens combineert zou je verwachten dat door de inzet van sociale media zelfs het zorggebruik zou kunnen dalen. Helaas weten we nog niet of 1 en 1 ook 3 is. Door de beperkte inzet is er ook nog geen onderzoek naar bekend. Maar als we het niet proberen, zullen we het nooit weten.

En nu?

WAAR moet je dan beginnen met het effectief inzetten van sociale media? HOE pas je het in? En aan WELKE content hebben patiënten behoefte? WAT werkt?

In mijn volgende twee blogs ga ik hier verder op in. Schrijf je nu hier in als je deze direct in je mailbox wil ontvangen.

 

Bronnen

  • Newcom Research & Consultancy B.V. (2017), Nationale Social Media Onderzoek 2017
  • NHG (2016)
  • LVB Networks (2016)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *